Dla pacjentów/opiekunów

Lekarze specjaliści
Terapeuci

Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi

Izolowane opóźnienie rozwoju mowy

Powtarzającym się pytaniem, kierowanym do naszego ośrodka, jest pytanie dlaczego moje dziecko nie mówi, chociaż w badaniach neurologicznych i psychologicznych nie ujawniają się, poza mownymi, inne zaburzenia?

Bardzo chętnie odpowiadamy na Państwa zapytanie, ponieważ na co dzień borykamy się z późno zgłaszającymi się dziećmi na terapię, właśnie z tego względu, że towarzyszy im izolowane opóźnienie rozwoju mowy.

Zapraszamy do przeczytania w ”BAZIE WIEDZY”  ”DLA PACJENTÓW” artykułu – neuroloegopedy, traktującego o problemie izolowanego opóźnienia rozwoju mowy.

IZOLOWANE OPÓŹNIENIE ROZWOJU MOWY ⏪

W razie jakichkolwiek pytań, również o konsultacje oraz terapie logopedyczne i neurologopedyczne, prosimy o kontakt pod numery telefonów: 607230876

Oczywiście również odpowiemy na każde pytanie zadane drogą mailową, przez dołączony formularz kontaktowy na stronie głównej zakładki

Czy istnieją leki poprawiające mowę dziecka?

Rodzic niepokojący się rozwojem mowy swojego 3 letniego dziecka znalazł takie zapytanie na jednym z internetowych forów i przesłał do nas.

Odpowiadamy

Taka informacja może spowodować, że część rodziców i niestety również mniej doświadczonych logopedów, uwierzy w sprawczą moc leku (w tym przypadku ziołowego) poprawiającego mowę dziecka. Proszę absolutnie w to nie wierzyć. Są oczywiście leki zarówno ziołowe, jak i te przepisywane na receptę, które mogą pomóc w wyciszeniu pobudliwości psychoruchowej dziecka, poprawić krążenie mózgowe, a co za tym idzie poprawić koncentrację dziecka. To samo możemy uzyskać odpowiednio dostosowaną dietą. Ale nie poprawi to w żaden sposób mowy naszego dziecka! Tylko odpowiednio zastosowana terapia, u doświadczonego terapeuty logopedy spowoduje, że Państwa dziecko będzie miało szansę na uzyskanie w przyszłości mowy prawidłowej, bądź mowy na najwyższym, możliwym do osiągnięcia poziomie w przypadku dzieci z zaburzeniami neurologicznymi. Jeżeli nawet sięgniecie Państwo po jakiekolwiek leki, preparat ziołowy również jest lekiem – to nie wierzcie, że jak za mocą czarodziejskiej różdżki Państwa dziecko zacznie prawidłowo, bądź lepiej mówić. Terapia to ciężka praca, którą staramy się dziecku jak najbardziej urozmaicać, ale zawsze jest to proces rehabilitacji procesu mownego i niestety żadne leki tego procesu nie zastąpią.

Ponownie polecam artykuł o izolowanym opóźnieniu rozwoju mowy, który przybliży Państwu, jak powinno wyglądać postępowanie w przypadku zaburzeń w obrębie szeroko rozumianego rozwoju mowy naszego dziecka.

IZOLOWANE OPÓŹNIENIE ROZWOJU MOWY ⏪

W razie pytań prosimy o kontakt pod numerem telefonu:  607230876 

Oczywiście również odpowiemy na każde pytanie zadane drogą mailową, przez dołączony formularz kontaktowy na stronie głównej zakładki

DLA PACJENTÓW/OPIEKUNÓW

Czy terapia logopedyczna/neurologopedyczna ONLINE ma sens?

LOGOPEDYCZNE/NEUROLOGOPEDYCZNE TERAPIE ONLINE

Zarówno w zapytaniach mailowych, jaki i tych bezpośrednich na terenie poradni, pojawia się pytanie/wątpliwość, czy terapie logopedyczne online mają sens, czy małe dzieci dadzą radę ćwiczyć przez komputer i czy ta terapia będzie efektywna.

Postaram się w tym miejscu odpowiedzieć na nurtujące Państwa pytania dotyczące terapii logopedycznej online, ponieważ nasze doświadczenie obejmujące czas od początku pandemii, czyli marca tego roku, pozwala na wysunięcie opartych na nim wniosków.

Prowadzimy terapie logopedyczne i neurologopedyczne zarówno u dzieci małych, starszych, jak i u osób dorosłych (cierpiących na różne schorzenia neurologiczne). Dzieci nawet te małe, trzyletnie, chętnie siadają przed komputerem i traktują terapię online, trochę jak teatrzyk, w którym mogą czynnie brać udział. Platforma jest wyposażona w całą bazę obrazków, na których dziecko może efektywnie ćwiczyć, a dodatkowo terapeuci urozmaicają kontakt z dzieckiem prawdziwym ”teatrem” za pomocą maskotek, czy pacynek. Gabinet terapeutyczny online funkcjonuje również na zasadzie luster. Dziecko podczas ćwiczeń języka/warg, czy też ćwiczeń wymowy danej głoski, widzi w jednym oknie siebie, w drugim terapeutę – dokładnie tak jak w gabinecie przed lustrem. U najmniejszych dzieci oraz dzieci z zaburzeniami neurologicznymi np. w przypadku autyzmu, potrzebujemy pomocy rodzica, gdyby nasz maluch nagle nie postanowił pójść do innej zabawy 😀. Ale przy małym wsparciu od strony rodzica, terapia przebiega podobnie jak w gabinecie, w którym przecież nasze pociechy, też nie zawsze tak chętnie chcą współpracować. Jedyną rzecz, której nie możemy przeprowadzić online rękami terapeutów, to masaże stosowane w gabinecie. Zastępujemy je odpowiednio zmodyfikowanymi ćwiczeniami, a w przypadku jednak konieczności włączenia masażu, szkolimy rodziców, którzy przed terapią taki masaż wykonują samodzielnie. W przypadku dzieci 5 r.ż. + , praktycznie obecność rodziców, po pierwszych terapiach, już nie jest konieczna, ew. prosimy tylko o wymasowanie dziecka w dniu terapii, niekoniecznie bezpośrednio przed nią. Jeżeli chodzi o wyrównywanie wad wymowy u osób dorosłych sytuacja przedstawia się oczywiście podobnie jak w przypadku dzieci starszych – radzicie sobie Państwo bez najmniejszych problemów 😀 .

Wejście w terapię online pozwala na pomoc terapeutyczną na odległość – nie liczą się tutaj kilometry. Mamy w terapii dzieci małe, starsze oraz osoby dorosłe z Norwegii, Szwecji, Anglii, Berlina oraz z różnych części Polski.

Ale również dzieci na stałe będące pod opieką naszych terapeutów w obrębie poradni, stacjonarnie, w momencie, gdy są np. podziębione lub gdy nie mogą dojechać do poradni, mają możliwość skorzystania z terapii online. W godzinie terapii stacjonarnej, logopeda łączy się przez komputer z domem dziecka i terapia jest przeprowadzana. Czyli mamy możliwość prowadzenia terapii logopedycznej hybrydowo 🤷‍♀️🙂 .

Praca online z pacjentem dorosłym, po szeroko rozumianych chorobach neurologicznych (typu: udary, urazy mózgu) oraz laryngologicznych (np. po usunięciu krtani) – przebiega online bez stresu narażenia się, w przypadku obniżonej odporności takich osób, na kontakt z wirusem oraz ułatwia sprawy logistyczne – dowóz pacjentów na wózkach wymaga często angażowania dodatkowych osób. Pracujemy również z osobami, które mają zaburzone pełne rozumienie otaczającego świata w pryzmacie mownym. W takich przypadkach konieczna jest pomoc drugiej osoby, chociaż niekoniecznie przez cały czas trwania terapii.

Podsumowując w odpowiedzi na Państwa pytania – terapia logopedyczna oraz neurologopedyczna online jest bardzo skutecznym narzędziem terapeutycznym, pod warunkiem odpowiedniego jej przeprowadzania, zarówno jeżeli mówimy o wykwalifikowanym, doświadczonym terapeucie, najlepiej mającym wsparcie zespołu terapeutycznego, co pozwala na modyfikację procesu terapii w przypadku jeżeli taka konieczność wystąpi (zespół terapeutów wzajemnie się wspierających, to zawsze większa siła, niż terapeuta pojedynczy). Jak i w aspekcie odpowiednio wyposażonej w pomoce platformy – spotkanie np. na Skype tutaj nie wystarczy.

Jeżeli nadal macie Państwo wątpliwości, czy Państwa dziecko, bądź podopieczny ( w przypadku osoby dorosłej) da radę efektywnie uczestniczyć w terapii online, dobrze jest podjąć próbę jednej, dwóch terapii i dopiero wtedy zdecydować, czy jesteście Państwo zainteresowani stałym, bądź hybrydowym, procesem terapeutycznym online.

Wykonujemy również połączenia próbne (darmowe) dla prezentacji platformy i wyjaśnienia ew. wątpliwości.

Mam nadzieję, że wyjaśniłam wszelkie wątpliwości, w razie pytań proszę o kontakt pod numerem telefonu:  607230876

Oczywiście również odpowiemy na każde pytanie zadane drogą mailową, przez dołączony formularz kontaktowy na stronie głównej zakładki

DLA PACJENTÓW/OPIEKUNÓW

Kiedy do logopedy?

PIERWSZA WIZYTA U LOGOPEDY / NEUROLOGOPEDY

Jeżeli nie ma wskazań okołporodowych do uczestniczenia w terapii wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, na które kieruje pediatra, to na pierwszą profilaktyczną wizytę logopedyczną dobrze jest się zgłosić do neurologopedy z niemowlęciem w okolicy 4 – 6 miesiąca życia, celem oceny napięcia mięśniowego artykulatorów oraz mięśni mimicznych twarzy, oceny wędzidła podjęzykowego, oceny wygaszania się odruchów niemowlęcych oraz oceny reaktywności niemowlęcia na bodźce płynące ze świata zewnętrznego. Na pierwszej wizycie profilaktycznej neurologopeda wyznacza, w zależności od potrzeb dziecka, kolejne wizyty np. raz na 3 miesiące, raz na pół roku, bądź raz na rok. Taka profilaktyka daje możliwość wychwycenia przez specjalistę neurologopedę ew. zaburzeń w harmonii rozwoju Państwa dziecka, w pryzmacie szeroko rozumianej komunikacji z otoczeniem.

Najpóźniej pierwsza wizyta u logopedy/neurologopedy powinna odbyć się w wieku 2,5 r.ż., pod warunkiem, że w rozwoju dziecka nie zauważamy zaburzeń związanych z rozumieniem komunikatów płynących ze świata zewnętrznego, reaktywnością do świata zewnętrznego, czy też zaburzeń napięcia mięśniowego w obrębie twarzy, warg, języka, nieprawidłowości w obrębie dłoni – chwytu, przetrwałych odruchów niemowlęcych, czy problemów z przyjmowaniem i obróbką pokarmów. Jeżeli jakiekolwiek zaburzenia z zakresu w/w zauważamy, bądź mamy zdiagnozowane przez lekarza neurologa – wizyta, w takim przypadku u neurologopedy, powinna odbyć się jak najszybciej.

Ważną jest informacja, że neurologopeda pomoże Państwu również w przypadku zaburzeń jedzenia zarówno w przypadku noworodka (zaburzenia ssania), niemowlęcia (przejścia na pokarmy bardziej stałe), jak i dziecka starszego przy zaburzeniach gryzienia, żucia, obróbki pokarmu w jamie ustnej, pasażu do połknięcia i samego połykania.

Oczywiście tak jak wskazana jest diagnostyczna wizyta profilaktyczna u małego dziecka, tak samo warto jest pójść z dzieckiem do logopedy na taką wizytę, gdy dziecko jest starsze. Ocena prawidłowego rozwoju mowy dziecka w zakresie artykulacji powinno przebiegać w ramach wiekowych: 3-4 lata, 4-5 lat oraz 5-6 lat. Nie zawsze rodzic jest w stanie ocenić w pełni jakość artykulacyjną mowy dziecka, szczególnie dotyczy to nieprawidłowych poszumów z obrębu języka, pomimo wypowiadania odpowiedniej głoski z zakresu języka polskiego. Dotyczy to w szczególności głosek szumiących (sz, ż, cz, dż), syczących (s, z, c, dz), ciszących (ś, ź, ć, dź) oraz jakości wibracji głoski [r]. Takie poszumy będą utrudniać w przyszłości start dziecka, już jako osoby dorosłej, w życie zawodowe, przede wszystkim jeżeli będzie ono przebiegało ścieżką komunikacji z innym osobami tj. np. zawody medialne, praca przez telefon, zawody pedagogiczne, psychologiczne itp.

Diagnostyczna wizyta profilaktyczna nie obliguje rodziców do podjęcia terapii. Daje ona rodzicom ocenę rozwoju dziecka w pryzmacie szeroko rozumianej komunikacji, a w przypadku starszego dziecka jakości jego mowy zarówno artykulacyjnej, gramatycznej, sensorycznej, jak i pamięci wyrazu.

Dostajemy wytyczne co do dalszego postępowania – ew. kontroli, ew. konieczności terapii, lub braku dalszych zaleceń ze względu na ukończony prawidłowy rozwój mowy.

Decyzja o podjęciu terapii jest zawsze dwustronna – konieczność przedstawia terapeuta, decyzję podejmuje rodzic.

Objęcie dziecka okresowymi wizytami diagnostycznymi w przebiegu jego rozwoju pozwala nam wychwycić nieprawidłowości w momencie, gdy ew. terapia będzie nakładać się na odpowiedni moment rozwoju mowy dla danego wieku dziecka, a co za tym idzie wystymulowane w procesie terapii funkcje mowne np artykulacja będzie sprawniej się automatyzować w mowie spontanicznej, w porównaniu z procesem korekcji poza odpowiednim dla głoski/głosek wieku rozwojowym.

Jesteśmy oczywiście w stanie również skorygować mowę dziecka starszego – po 6 r.ż., młodzieży, czy osób dorosłych, ale w takim przypadku proces przejścia prawidłowych głosek do mowy spontanicznej zdecydowanie się wydłuża.

W razie pytań prosimy o kontakt pod numerem telefonu:  607230876 

Oczywiście również odpowiemy na każde pytanie zadane drogą mailową, przez dołączony formularz kontaktowy na stronie głównej zakładki

DLA PACJENTÓW/OPIEKUNÓW

Pandemia a mowa dzieci

W dobie pandemii zauważamy niepokojące zmiany w mowie dzieci, wolniejszy rozwój mowy, całkowite jej zahamowanie, a w skrajnych przypadkach nawet regres. Warto się zastanowić nad mechanizmem tego zjawiska. Na pewno nie do pominięcia jest fakt mniejszej dostępności do terapeutów logopedów oraz mniejszej stymulacji poprzez oddziaływanie środowiskowe, spowodowane wymogami ogólnej izolacji. Ale czy tylko?
Polecamy artykuł w Śląska Opinia dotyczący problemów z mową dzieci w dobie pandemii.
PANDEMIA A MOWA DZIECI  ⏪ czytaj tutaj
W razie jakichkolwiek pytań, również o konsultacje oraz terapie logopedyczne i neurologopedyczne, prosimy o kontakt pod numer telefonu: 607230876

Oczywiście również odpowiemy na każde pytanie zadane drogą mailową, przez dołączony formularz kontaktowy na stronie głównej zakładki.

W razie jakichkolwiek pytań, również o konsultacje oraz terapie logopedyczne i neurologopedyczne, W razie pytań prosimy o kontakt pod numerem telefonu:  607230876 

Oczywiście również odpowiemy na każde pytanie zadane drogą mailową, przez dołączony formularz kontaktowy na stronie głównej zakładki

DLA PACJENTÓW/OPIEKUNÓW

Logopedia, neurologopedia Logmed Poradnie Specjalistyczne