Szkolenia

Lekarze specjaliści
Terapeuci

LOGOPEDYCZNE WARSZTATY PRAKTYCZNE WIOSNA 2023 – II dni 
USPRAWNIANIE MOTORYCZNE – NIEMOWLĘTA, DZIECI MŁODSZE, DZIECI STARSZE, DOROŚLI. TERAPIA MIĘŚNIOWA. ARTYKULACJA.

,,USPRAWNIANIE MOTORYCZNE NIEMOWLĄT, DZIECKA MAŁEGO (2-3), STARSZEGO (4 -6 i starszych), MŁODZIEŻY ORAZ OSÓB DOROSŁYCH W PRYZMACIE SZEROKO ROZUMIANYCH ZABURZEŃ MOTORYCZNYCH MOWY ORAZ PROFILAKTYKI PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU MOWY’’

15.04.2023, sobota, godz. 9.00 – 18.00 / 16.04.2023, niedziela, godz. 9.00 – 16.00

Prowadząca: Neurologopeda

Koszt 2-dniowych warsztatów: 850 zł

Miejsce: Oświęcim
Małopolska Uczelnia Państwowa im. rotmistrza Witolda Pileckiego w Oświęcimiu (dawniej: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. rotmistrza Witolda Pileckiego w Oświęcimiu)
ul. Maksymiliana Kolbego 8, 32-600 Oświęcim [BUDYNEK – Collegium Primum, PIĘTRO I, SALA 2.11.
]

👉🏻Mapka dojazdu 

Warsztaty obejmują 21 godzin dydaktycznych, w czasie których poruszana jest tematyka zaburzeń motorycznych, w tym wad dysmorficznych u niemowląt i dzieci starszych, a także po rekonstrukcjach języka u osób dorosłych, w pryzmacie motoryki działania, napięcia mięśniowego artykulatorów i mięśni mimicznych twarzy, a także odruchów noworodkowych oraz u starszych dzieci, młodzieży i dorosłych w pryzmacie korekcji głosek, z uwzględnieniem stymulacji prawidłowego dźwięku fonologicznego oraz pracy na napięciach mięśniowych artykulatorów i mięśni mimicznych twarzy.

Cena obejmuje materiały szkoleniowe oraz poczęstunek w przerwach kawowych.

Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu warsztatów w formie dyplomu.

Na życzenie uczestnika wystawiamy fakturę – prosimy o informację przy zapisie na szkolenie

I dzień:

 ,,TERAPIA MIĘŚNIOWA STREFY OROFACJALNEJ. MASAŻ LOGOPEDYCZNY (język, mięśnie mimiczne twarzy, mięśnie stawu skroniowo-żuchwowego) – niemowlęta, dzieci młodsze, dzieci starsze, młodzież, osoby dorosłe. ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE JĘZYKA, WARG, POŁYKANIE’’ – dzieci (od 3 r.ż.), młodzież, osoby dorosłe. Usprawnianie w przebiegu wad dysmorficznych, rekonstrukcji języka oraz skróconego wędzidełka języka. Podejście autorskie.

II dzień:

,,ARTYKULACJA – Ocena mowy dzieci (3-6 i starsze), młodzieży oraz osób dorosłych. Korekcja oraz sposoby wywołania głosek. Diagnoza i terapia logopedyczna’’

Zapisy

Formularz zgłoszeniowy – znajduje się poniżej

E-mail: szkolenia@logmedporadnie.pl

Logmed Poradnie Specjalistyczne sp. z o.o.

nr telefonu: 607 230 876

nr telefonu: 790 755 554
nr telefonu: 32 307 70 60

REGULAMIN

    Zapisz się na szkolenie


    2-dniowe warsztaty logopedyczne obejmować będą:

    • 1 dzień: Omówienie mięśni strefy orofacjalnej. Omówienie procesu diagnostycznego oraz usprawniania w przebiegu wad dysmorficznych strefy orofacjalnej oraz w przebiegu rekonstrukcji języka – prezentacje filmowe. Omówienie zaburzeń w zakresie napięcia mięśniowego strefy orofacjalnej – różnicowanie obniżonego napięcia oraz wzmożonego napięcia mięśniowego. Masaż logopedyczny strefy orofacjalnej: wzmacniająco-usprawniający i rozluźniająco-usprawniający dotyczący strefy orofacjalnej (język, mięśnie mimiczne twarzy, w tym mięsień okrężny ust, mięśnie stawu skroniowo-żuchwowego, mięśnie przepony dna jamy ustnej), ćwiczenia usprawniające języka i warg, nauka prawidłowego połykania, ćwiczenia stawu skroniowo-żuchwowego oraz ocena i usprawnianie w przebiegu skróconego wędzidełka języka.
    • 2 dzień: Ocena rozwoju mowy dziecka od 3 do 6 roku życia i starszych. Korekcja głosek z uwzględnieniem stymulacji mięśniowej. Korekcja głosek w zależności od wieku rozwojowego dziecka od 3 do 6 roku życia i starszych. Korekcja głosek u osób dorosłych. Korekcja głosek przy nieprawidłowościach anatomicznych w obrębie języka, w tym po podcięciu wędzidełka języka oraz przy innych nieprawidłowościach strefy orofacjalnej, w tym wadach dysmorficznych, rekonstrukcjach języka, wadach zgryzu, rozszczepach podniebienia i innych. Na szkoleniu omówimy wszystkie elementy prawidłowo przeprowadzonej diagnozy i terapii logopedycznej dotyczącej artykulacji.

    Prosimy o zabranie na warsztaty:

    • pudełko rękawiczek jednorazowych w rozmiarze własnym
    • drewniane szpatułki
    • łyżkę stołową – metal, błyszcząca
    • szczoteczki Canpol – maczuga i prosta
    • silikonowe – możliwość zakupienia na warsztatach 15 zł
    • lusterko, najlepiej do postawienia
    • karimata -maseczki do poruszania się po uczelni
    • ew. lalka-niemowlę – nauka przystawiania do piersi niemowlęcia – niekoniecznie
    • ew. rogal do karmienia lub poduszka samochodowa pod szyję – przydatne przy nauce przystawiania niemowlęcia do piersi oraz poprawia komfort przy masażu w pozycji siedzącej, podparcie szyi – niekoniecznie
    • notatnik i długopis – do notowania
    • ubiór – wygodny

    Na warsztatach zapewniamy stały dostęp do napoi – kawa, herbata, woda mineralna – oraz przekąsek w postaci ciastek, owoców. Będzie możliwość zakupu książek autorstwa Sabiny Szober, skryptu ze szczegółowym opisem stymulacji mięśniowych, plakatów, a także szczoteczek do masażu.

    Pod planem szkolenia – wspomnienia z poprzednich edycji 🙂

    Plan warsztatów:

    Dzień I:
    ,,TERAPIA MIĘŚNIOWA STREFY OROFACJALNEJ. MASAŻ LOGOPEDYCZNY (język, mięśnie mimiczne twarzy, mięśnie stawu skroniowo-żuchwowego) – niemowlęta, dzieci młodsze, dzieci starsze, młodzież, osoby dorosłe. ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE JĘZYKA, WARG, POŁYKANIE’’ – dzieci (od 3 r.ż.), młodzież, osoby dorosłe. Usprawnianie w przebiegu skróconego wędzidełka języka. Podejście autorskie.

    I TEORIA

    • mięśnie strefy orofacjanalnej – krótkie omówienie mięśni obejmowanych masażem oraz usprawnianiem ćwiczeniowym

    • Omówienie procesu diagnostycznego oraz usprawniania w przebiegu wad dysmorficznych strefy orofacjalnej oraz w przebiegu rekonstrukcji języka – prezentacje filmowe
    • omówienie dlaczego wykonywanie masażu logopedycznego strefy orofacjalnej jest istotne dla prawidłowego przebiegu terapii logopedycznej oraz neurologopedycznej

    • charakterystyka pacjenta w przypadku obniżonego napięcia mięśniowego strefy orofacjalnej

    • charakterystyka pacjenta w przypadku wzmożonego napięcia mięśniowego strefy orofacjalnej

    • charakterystyka masażu wzmacniającego i rozluźniającego oraz dobranie odpowiedniego do danego pacjenta – niemowlę, małe dziecko, starsze dziecko, młodzież, dorośli.

    • stymulacja odruchów noworodkowych strefy orofacjalnej, wygaszanie przetrwałych odruchów noworodkowych strefy orofacjalnej – w przebiegu masażu – omówienie

    • wędzidełko języka – charakterystyka, typy, konsekwencje skróconego wędzidełka, usprawnianie

    II PRAKTYKA

    • wykonanie masażu – w jasny i prosty sposób (krok po kroku) pokażemy jak wykonać masaż z różnicowaniem masażu w przypadku obniżonego napięcia mięśniowego oraz wzmożonego napięcia mięśniowego a także w przypadku zaburzeń anatomicznych strefy orofacjalnej, w tym wad dysmorficznych strefy orofacjalnej oraz w przebiegu stanów po rekonstrukcji języka

    • narzędzia logopedyczne wykorzystywane podczas masażu

    • stymulacja odruchów noworodkowych strefy orofacjalnej, wygaszanie przetrwałych odruchów noworodkowych strefy orofacjalnej – w przebiegu masażu

    • ćwiczenia masażu oraz zaprezentowanych stymulacji – w parach

    • ćwiczenia usprawniające języka i warg, w tym ćwiczenie stymulacji prawidłowego dojrzałego odruchu połykania – indywidualnie

    • ćwiczenia stawu skroniowo-żuchwowego

    • ocena wędzidełka języka, usprawnianie, postępowanie w przypadku skróconego wędzidełka języka, w tym przy występowaniu przeczulicy – ćwiczenia w parach

    Dzień II:
    ,,ARTYKULACJA – Ocena mowy dzieci (3-6 i starsze), młodzieży oraz osób dorosłych. Korekcja i sposoby wywołania głosek. Diagnoza i terapia logopedyczna’’:

    I TEORIA 

    I. Diagnoza logopedyczna:

    1.Wywiad okołoporodowy

    • przebieg okresu okołoporodowego i jego wpływ na rozwój dziecka powyżej 3 r.ż.

    • skutki nieprawidłowego przebiegu okresu okołoporodowego w odniesieniu do rozwoju artykulacji – dla dziecka powyżej 3 r.ż.

    2.Wywiad wczesnodziecięcy

    • przebieg okresu wczesnodziecięcego

    • czego możemy się spodziewać na podstawie wywiadu wczesnodziecięcego w odniesieniu do rozwoju artykulacji – dla dziecka powyżej 3 r.ż.

    3.Ocena rozwoju motorycznego mowny dziecka na dzień badania – ocena musi uwzględniać wiek rozwojowy dziecka – omówienie dla dziecka od 3 r.ż., młodzieży oraz osób dorosłych

    • wiek rozwojowy dziecka – słuch fonologiczny a kolejność kształtowania się głosek w mowie dziecka

    • wpływ stanu mięśni strefy orofacjalnej na jakość głosek

    • kora mózgowa a artykulacja

    II PRAKTYKA

    I. Terapia zaburzeń mowy w pryzmacie korekcji głosek – dla dziecka powyżej 3 r.ż. i starsze, młodzież oraz osoby dorosłe – pryzmat fonologiczno-mięśniowy.

    1. Wywoływanie plus korekcja głosek zgodnie z wiekiem rozwojowym, z uwzględnieniem napięć mięśniowych (obniżonych, wzmożonych, prawidłowych), korekcji głosek poprzez ustawienia mięśniowe oraz stymulację fonologiczną z podparciem stymulacją manualną i narzędziową.

    3 – 4 r.ż :

    • dwuwargowe [m], [p], [b]

    • przedniojęzykowo-zębowe [t], [d]

    • wargowo-zębowe [f], [v]

    • środkowojęzykowe – ciszące [ś], [ź], [ć], [dź]

    • itowa dynamiczna [j]

    • zmiękczone, inne niż ciszące

    • tylnojęzykowe [k], [g], [h]

    • utowa dynamiczna [ł]

    4 – 4,5 r.ż jak wyżej +:

    • przedniojęzykowo-zębowe [s], [z], [c], [dz]

    4,5 – 6 r.ż jak wyżej +:

    • przedniojęzykowo-dziąsłowe szumiące [sz], [ż], [cz], [dż]

    • przedniojęzykowo-dziąsłowa [n]

    • przedniojęzykowo-dziąsłowe [r]

    • przedniojęzykowo-dziąsłowe [l]

    II. Motoryka poza schematami – dla dziecka powyżej 3 r.ż. i starsze

    • co jeżeli dziecko przeskakuje etapy rozwojowe głosek

    • dziecko późno zgłaszające się do logopedy

    • wady zgryzu i trudności korekcji głosek

    • rozszczepy podniebienia a artykulacja

    • wady dysmorficzne, rekonstrukcje języka a artykulacja

          III. Narzędzia logopedyczne

          PROWADZĄCA:

          Neurologopeda Sabina Szober. Ponad 25 lat pracy na oddziale klinicznym neurologii, oddziałów intensywnej terapii, w tym intensywnej terapii pediatrycznej oraz poradni logopedycznych, neurologopedycznych, kierownik poradni wielospecjalistycznej, w tym logopedycznej i neurologopedycznej. Kieruje zespołem logopedów. Nauczyciel akademicki w zakresie neurologopedii.

          WSPOMNIENIA 🙂

          Szkolenia logopedyczne, szkolenia neurologopedyczne Logmed Poradnie Specjalistyczne, ośrodek terapeutyczno-szkoleniowy.