AFAZJA OSÓB DOROSŁYCH – PEŁNA DIAGNOZA I TERAPIA SZKOLENIE LOGOPEDYCZNE ONLINE – NAGRANIE. PROWADZĄCA – SABINA SZOBER, NEUROLOGOPEDA.
Autorskie szkolenie logopedyczne neurologopedki Sabiny Szober ,,AFAZJA OSÓB DOROSŁYCH. PEŁNA DIAGNOZA I TERAPIA LOGOPEDYCZNA.”
Szkolenie obejmuje diagnozę oraz terapię (krok po kroku) pacjentów z uszkodzeniami kory mózgu w przebiegu szerokorozumianych udarów mózgu, w wyniku których dochodzi do zaburzeń w obszarze ośrodkowego układu w zakresie funkcji języka, w tym mowy.
-
afazje
-
dyzartria korowa
-
agnozje
-
zaburzenia praksji
-
ubytki pola widzenia
Program szkolenia:
-
Omówienie zaburzeń wynikających z uszkodzenia struktur kory mózgu – afazje, dyzartria korowa – diagnoza.
-
Omówienie problematyki różnicowania poszczególnych afazji oraz wpływu dyzartrii korowej na objawy afatyczne, w tym na utrudnienie powrotu do funkcji mowy w przebiegu zdrowienia oraz w w przebiegu prowadzonej terapii.
-
Omówienie badań obrazowych w odniesieniu do uszkodzeń danego obszaru mózgu.
-
Omówienie zaburzeń bioelektrycznych mózgu w odniesieniu do jam poudarowych.
-
Podstawowe testy wykorzystywane w badaniu afazji.
-
Dokumentacja pacjenta z afazją
-
Badanie pacjenta za pomocą AfazjaTestu – autorski testu Sabiny Szober
-
Terapia pacjenta w przebiegu afazji, z podziałem na typy afazji, ze zróżnicowaniem metodyki. postępowania w przebiegu danego typu afazji.
-
Terapia pacjenta w przebiegu dyzartrii korowej.
-
Terapia pacjenta w przebiegu zaburzeń gnozji.
-
Terapia pacjenta w przebiegu zaburzeń praksji.
-
Terapia pacjenta w przebiegu ubytków pola widzenia.
-
Metoda uprzedzania w aspekcie wtórnego nabycia funkcji języka, w tym mowy, po jej utracie w przebiegu uszkodzeń kory mózgu.
Cel szkolenia:
-
Nabycie szerokiej wiedzy na temat diagnozy i terapii w przebiegu uszkodzeń kory mózgu u osób dorosłych – afazje, dyzartria korowa, agnozje, zaburzenia praksji, ubytki pola widzenia.
-
Poznanie metod i technik terapeutycznych stosowanych w przebiegu w przebiegu uszkodzeń kory mózgu u osób dorosłych oraz jasne i szczegółowe omówienie ich wykorzystania, również na filmach prezentujących pracę z pacjentami (dodatkowo uczestnicy biorą udział w wybranych ćwiczeniach).
Dla kogo:
-
logopedzi, neurologopedzi;
-
psychologowie;
-
pedagodzy
-
lekarze, fizjoterapeuci i inne zawody medyczne;
-
terapeuci zajęciowi;
-
studenci w/w zawodów.
Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu szkolenia logopedycznego online oraz bogate materiały w tym: konspekt szkolenia, karty diagnostyczne, wzór pisania opinii logopedycznej dla pacjenta z zaburzeniami neurologicznymi.
Zrozumieć mózg pacjenta z afazją:
◾Dlaczego zróżnicowanie metodyki pracy logopedy z pacjentem po uszkodzeniu struktur mózgowych powinno być uzależnione od typu afazji?
◾Dlaczego błędy w starcie pracy z pacjentem w przebiegu afazji skutkują na utratę/obniżenie możliwości powrotu do samodzielnej komunikacji werbalnej?
◾AFAZJA – NIE AFAZJA? – omówienie problematyki sprawnego rozpoznania zaburzeń funkcji języka u osób dorosłych w przebiegu szeroko rozumianych udarów mózgu.
◾Jak reorganizować uszkodzone struktury kory mózgowej odpowiedzialne za komunikację, w tym mowę?
◾Metoda uprzedzania – dlaczego jest istotna dla sprawnego przeprowadzenia pacjenta przez kolejne etapy zdrowienia w przebiegu terapii funkcji języka, w tym mowy?
◾Afazja – świeża / „stara” – różnicowanie.
ZROZUMIEĆ MÓZG PACJENTA PO USZKODZENIU W PRZEBIEGU SZEROKO ROZUMIANYCH UDARÓW 🧠
Plan szkolenia:
I dzień szkolenia:
I. Struktury mózgowe a funkcje języka.
1. Omówienie struktur korowych w pryzmacie funkcji języka, w tym mowy:
2. Omówienie zaburzeń występujących w przebiegu:
-
afazji – z uwzględnieniem rodzajów afazji
-
dyzartrii korowej
-
zaburzeń gnozji
-
ubytków pola widzenia
-
zaburzeń praksji
-
chorób neurodegeneracyjnych – różnicowanie z afazją, w odniesieniu do funkcjonowania pacjenta w procesie komunikowania się z otoczeniem, a także możliwości samodzielnego funkcjonowania w życiu codziennym.
3. DIAGNOZA
A. Wywiad chorobowy:
-
okoliczności wystąpienia zaburzeń mowy
-
pierwsze objawy
-
narastanie objawów
-
samoistne wycofywanie się objawów
-
ustabilizowanie się objawów
-
choroby współtowarzyszące
B. Ocena historii diagnostyczno-leczniczej pacjenta:
-
epikryza neurologiczna – diagnostyczno-lecznicza;
-
badania obrazowe – TK, MRI, badania dyfuzyjne, prefuzyjne;
-
badania bioelektryczne – EEG – jamy poudarowe, badania potencjałów wywołanych.
5. Badanie logopedyczne (neurologopedyczne).
-
podstawowe testy wykorzystywane w badaniu afazji
-
autorskie badanie afazji – prezentacja
-
badanie w kierunku dyzartrii korowej
-
badanie gnozji
-
badanie praksji
-
badanie pola widzenia
6. Dokumentacja pacjenta.
II dzień szkolenia:
I.Terapia logopedyczna (neurologopedyczna) pacjentów w przebiegu szerokorozumianych udarów mózgowych – afazje, dyzartria korowa.
1.Różnicowanie terapeutyczne w przebiegu zaburzeń funkcji języka, w tym mowy w zależności od typu diagnozowanego zaburzenia w przebiegu uszkodzenia danego miejsca / danych miejsc w obrębie O.U.N.
2.Terapia w przebiegu afazji, z podziałem na typy – krok po kroku – studium przypadków
3.Terapia w przebiegu dyzartrii korowej.
4.Terapia gnozji:
-
wzrokowej
-
słuchowej
-
czuciowej
5.Terapia w przebiegu zaburzeń praksji
6.Terapia w przebiegu ubytków pola widzenia
7.Metoda uprzedzania w przebiegu wtórnego nabycia funkcji języka, w tym mowy.
8.Techniki oraz narzędzia logopedyczne wykorzystywane w terapii szeroko rozumianych zaburzeń rozwoju języka, w tym mowy, w przebiegu afazji, agnozji, zaburzeń praksji, ubytków pola widzenia oraz dyzartrii korowej u osób dorosłych.
10.Najczęstsze błędy w terapii pacjentów po uszkodzeniu kory mózgu, w przebiegu szerokorozumianych udarów, skutkujących zaburzeniami lub zniesieniem możliwości komunikowania się z otoczeniem.
Sabina Szober – neurologopeda
30 lat pracy w zawodzie neurologopedy: na oddziale klinicznym neurologii, oddziałach intensywnej terapii, w tym intensywnej terapii pediatrycznej oraz poradni logopedycznych, neurologopedycznych – Sabina Szober zawsze mówi: ,,Równoważnymi są – wiedza i praktyka. Bez wiedzy praktyka nie ma prawa być skuteczna, bez praktyki wiedza jest niepodparta doświadczeniem, więc jest niepełna w zawodowej uczciwości”.
Kierownik poradni wielospecjalistycznej, w tym logopedycznej i neurologopedycznej. Kieruje zespołem logopedów. Nauczyciel akademicki w zakresie neurologopedii. Autorka pozycji logopedycznych – książki, artykuły.