Szkolenia

AFAZJA OSÓB DOROSŁYCH. PEŁNA DIAGNOZA I TERAPIA LOGOPEDYCZNA (NEUROLOGOPEDYCZNA). SZKOLENIE AUTORSKIE.

24.05.2025, sobota, godz. 9.00 – 17.00 / 25.05.2025, niedziela, godz. 9.00 – 16.00

Koszt szkolenia – 750 zł

Szkolenie obejmować będzie diagnozę oraz terapię (krok po kroku) pacjentów z uszkodzeniami kory mózgu w przebiegu szerokorozumianych udarów mózgu, w wyniku których dochodzi do zaburzeń w obszarze ośrodkowego układu w zakresie funkcji  języka, w tym mowy.

  • afazje
  • dyzartria korowa
  • agnozje
  • zaburzenia praksji
  • ubytki pola widzenia

(15 godzin zegarowych)

  • Omówienie zaburzeń wynikających z uszkodzenia struktur kory mózgu  – afazje, dyzartria korowa  – diagnoza.
  • Omówienie problematyki różnicowania poszczególnych afazji oraz wpływu dyzartrii korowej na objawy afatyczne, w tym na utrudnienie powrotu do funkcji mowy w przebiegu zdrowienia oraz w w przebiegu prowadzonej terapii.
  • Omówienie badań obrazowych w odniesieniu do uszkodzeń danego obszaru mózgu.
  • Omówienie zaburzeń bioelektrycznych mózgu w odniesieniu do jam poudarowych.
  • Podstawowe testy wykorzystywane w badaniu afazji.
  • Dokumentacja pacjenta z afazją.
  • Terapia pacjenta w przebiegu afazji, z podziałem na typy afazji, ze zróżnicowaniem metodyki. postępowania w przebiegu danego typu afazji.
  • Terapia pacjenta w przebiegu dyzartrii korowej.
  • Terapia pacjenta w przebiegu zaburzeń gnozji.
  • Terapia pacjenta w przebiegu zaburzeń praksji.
  • Terapia pacjenta w przebiegu ubytków pola widzenia.
  • Metoda uprzedzania w aspekcie wtórnego nabycia funkcji języka, w tym mowy, po jej utracie w przebiegu uszkodzeń kory mózgu.

Cel szkolenia:

  • Nabycie szerokiej wiedzy na temat diagnozy i terapii w przebiegu uszkodzeń kory mózgu u osób dorosłych – afazje, dyzartria korowa, agnozje, zaburzenia praksji, ubytki pola widzenia.
  • Poznanie metod i technik terapeutycznych stosowanych w przebiegu w przebiegu uszkodzeń kory mózgu u osób dorosłych oraz jasne i szczegółowe omówienie ich wykorzystania, również na filmach prezentujących pracę z pacjentami (dodatkowo uczestnicy biorą udział w wybranych ćwiczeniach).
  • logopedzi, neurologopedzi;
  • psychologowie;
  • pedagodzy
  • lekarze, fizjoterapeuci i inne zawody medyczne;
  • terapeuci zajęciowi;
  • studenci w/w zawodów.

Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu szkolenia logopedycznego online oraz bogate materiały w tym: konspekt szkolenia, karty diagnostyczne, wzór pisania opinii logopedycznej dla pacjenta z zaburzeniami neurologicznymi.

Zapisy:

Formularz zgłoszeniowy – znajduje się poniżej

E-mail: szkolenia@logmedporadnie.pl

Logmed Poradnie Specjalistyczne sp. z o.o.

nr telefonu: 607 230 876

nr telefonu: 790 755 554
nr telefonu: 32 307 70 60

Zapisz się na szkolenie

    Zapisz się na szkolenie


    Liczba miejsc ograniczona

    Poniżej znajduje się szczegółowy plan szkolenie i wytyczne odnośnie szkolenia online.

    Prowadząca:

    Ponad 29 lat pracy na oddziale klinicznym neurologii, oddziałach intensywnej terapii, w tym intensywnej terapii pediatrycznej oraz poradni logopedycznych, neurologopedycznych, kierownik poradni wielospecjalistycznej, w tym logopedycznej i neurologopedycznej. Kieruje zespołem logopedów oraz neurologopedów. Nauczyciel akademicki w zakresie neurologopedii. Autorka pozycji logopedycznych – książki, artykuły.

    Szkolenie odbywa się przed komputerem poprzez połączenie z pokojem wykładowym na platformie ”Zoom” – do którego dostajecie Państwo zaproszenie – link na dzień przed szkoleniem. Należy się przez nie zalogować. Platforma ”Zoom” nie wymaga instalowania żadnego dodatkowego oprogramowania, jest intuicyjna i przeprowadza wskazówkami do zalogowania.

    Z racji potrzeby interakcji z uczestnikami szkolenia prosimy o włączenie kamery. Nasze doświadczenia w prowadzeniu szkoleń online pokazują, że dzięki temu uczestnicy szkolenia w pełni korzystają z przekazywanej wiedzy. 

    REGULAMIN

    Dlaczego zróżnicowanie metodyki pracy logopedy z pacjentem po uszkodzeniu struktur mózgowych powinno być uzależnione od typu afazji?

    Dlaczego błędy w starcie pracy z pacjentem w przebiegu afazji skutkują na utratę/obniżenie możliwości powrotu do samodzielnej komunikacji werbalnej?

    AFAZJA – NIE AFAZJA? – omówienie problematyki sprawnego rozpoznania zaburzeń funkcji języka u osób dorosłych w przebiegu szeroko rozumianych udarów mózgu.

    Jak reorganizować uszkodzone struktury kory mózgowej odpowiedzialne za komunikację, w tym mowę?

    Metoda uprzedzania – dlaczego jest istotna dla sprawnego przeprowadzenia pacjenta przez kolejne etapy zdrowienia w przebiegu terapii funkcji języka, w tym mowy?

    Afazja – świeża / „stara” – różnicowanie.

    ZROZUMIEĆ MÓZG PACJENTA PO USZKODZENIU W PRZEBIEGU SZEROKO ROZUMIANYCH UDARÓW 🧠

    Plan szkolenia:

    I dzień szkolenia: 24.05.2025, sobota, godz. 9.00 – 16.00

    I. Struktury mózgowe a funkcje języka.

    1. Omówienie struktur korowych w pryzmacie funkcji języka, w tym mowy:

    • fizjologia
    • patofizjologa

    2. Omówienie zaburzeń występujących w przebiegu:

    • afazji – z uwzględnieniem rodzajów afazji
    • dyzartrii korowej
    • zaburzeń gnozji
    • ubytków pola widzenia
    • zaburzeń praksji
    • chorób neurodegeneracyjnych – różnicowanie z afazją

    w odniesieniu do funkcjonowania pacjenta w procesie komunikowania się z otoczeniem, a także możliwości samodzielnego funkcjonowania w życiu codziennym.

    3. DIAGNOZA

    A. Wywiad chorobowy:

    • okoliczności wystąpienia zaburzeń mowy
    • pierwsze objawy
    • narastanie objawów
    • samoistne wycofywanie się objawów
    • ustabilizowanie się objawów
    • choroby współtowarzyszące

    B. Ocena historii diagnostyczno-leczniczej pacjenta:

    • epikryza neurologiczna – diagnostyczno-lecznicza;
    • badania obrazowe – TK, MRI, badania dyfuzyjne, prefuzyjne;
    • badania bioelektryczne – EEG – jamy poudarowe, badania potencjałów wywołanych.

    5. Badanie logopedyczne (neurologopedyczne).

    • podstawowe testy wykorzystywane w badaniu afazji
    • autorskie badanie afazji – prezentacja
    • badanie w kierunku dyzartrii korowej
    • badanie gnozji
    • badanie praksji
    • badanie pola widzenia

    6.Dokumentacja pacjenta.

    7.Podsumowanie, pytania uczestników.

    I.Terapia logopedyczna (neurologopedyczna) pacjentów w przebiegu szerokorozumianych udarów mózgowych – afazje, dyzartria korowa.

    1.Różnicowanie terapeutyczne w przebiegu zaburzeń funkcji języka, w tym mowy w zależności od typu diagnozowanego zaburzenia w przebiegu uszkodzenia danego miejsca / danych miejsc w obrębie O.U.N.

    2.Terapia w przebiegu afazji, z podziałem na typy – krok po kroku – studium przypadków

    • stymulacje sensoryczne;
    • stymulacje sensomotoryczne;
    • stymulacje motoryczne.

    3.Terapia w przebiegu dyzartrii korowej.

    4.Terapia gnozji:

    • wzrokowej
    • słuchowej
    • czuciowej

    5.Terapia w przebiegu zaburzeń praksji

    6.Terapia w przebiegu ubytków pola widzenia

    7.Metoda uprzedzania w przebiegu wtórnego nabycia funkcji języka, w tym mowy.

    8.Techniki oraz narzędzia logopedyczne wykorzystywane w terapii szeroko rozumianych zaburzeń rozwoju języka, w tym mowy,  w przebiegu afazji, agnozji, zaburzeń praksji, ubytków pola widzenia oraz dyzartrii korowej u osób dorosłych.

    10.Najczęstsze błędy w terapii pacjentów po uszkodzeniu kory mózgu, w przebiegu szerokorozumianych udarów, skutkujących zaburzeniami lub zniesieniem możliwości komunikowania się z otoczeniem.

    9.Podsumowanie, pytania uczestników, omówienie przypadków własnych.

    W ramach szkolenia uczestnicy otrzymują drogą mailową:

    • Neurologopedyczną kartę diagnostyczną – wywiad.
    • Neurologopedyczną kartę diagnostyczną – badanie.
    • Konspekt w formie skrótu szkolenia.
    • Dokument podający wytyczne do napisania opinii neurologopedycznej.
    • Zaświadczenie o uczestnictwie w szkoleniu.

    Szkolenia logopedyczne, szkolenia neurologopedyczne Logmed Poradnie Specjalistyczne. Ośrodek terapeutyczno szkoleniowy.