LOGOPEDYCZNE WARSZTATY PRAKTYCZNE WIOSNA 2023 – II dni
USPRAWNIANIE MOTORYCZNE – NIEMOWLĘTA, DZIECI MŁODSZE, DZIECI STARSZE, DOROŚLI. TERAPIA MIĘŚNIOWA. ARTYKULACJA.
,,USPRAWNIANIE MOTORYCZNE NIEMOWLĄT, DZIECKA MAŁEGO (2-3), STARSZEGO (4 -6 i starszych), MŁODZIEŻY ORAZ OSÓB DOROSŁYCH W PRYZMACIE SZEROKO ROZUMIANYCH ZABURZEŃ MOTORYCZNYCH MOWY ORAZ PROFILAKTYKI PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU MOWY’’
15.04.2023, sobota, godz. 9.00 – 18.00 / 16.04.2023, niedziela, godz. 9.00 – 16.00
Prowadząca: Neurologopeda
Koszt 2-dniowych warsztatów: 850 zł
Miejsce: Oświęcim
Małopolska Uczelnia Państwowa im. rotmistrza Witolda Pileckiego w Oświęcimiu (dawniej: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. rotmistrza Witolda Pileckiego w Oświęcimiu)
ul. Maksymiliana Kolbego 8, 32-600 Oświęcim [BUDYNEK – Collegium Primum, PIĘTRO I, SALA 2.11. ]
Warsztaty obejmują 21 godzin dydaktycznych, w czasie których poruszana jest tematyka zaburzeń motorycznych, w tym wad dysmorficznych u niemowląt i dzieci starszych, a także po rekonstrukcjach języka u osób dorosłych, w pryzmacie motoryki działania, napięcia mięśniowego artykulatorów i mięśni mimicznych twarzy, a także odruchów noworodkowych oraz u starszych dzieci, młodzieży i dorosłych w pryzmacie korekcji głosek, z uwzględnieniem stymulacji prawidłowego dźwięku fonologicznego oraz pracy na napięciach mięśniowych artykulatorów i mięśni mimicznych twarzy.
Cena obejmuje materiały szkoleniowe oraz poczęstunek w przerwach kawowych.
Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu warsztatów w formie dyplomu.
Na życzenie uczestnika wystawiamy fakturę – prosimy o informację przy zapisie na szkolenie
I dzień:
,,TERAPIA MIĘŚNIOWA STREFY OROFACJALNEJ. MASAŻ LOGOPEDYCZNY (język, mięśnie mimiczne twarzy, mięśnie stawu skroniowo-żuchwowego) – niemowlęta, dzieci młodsze, dzieci starsze, młodzież, osoby dorosłe. ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE JĘZYKA, WARG, POŁYKANIE’’ – dzieci (od 3 r.ż.), młodzież, osoby dorosłe. Usprawnianie w przebiegu wad dysmorficznych, rekonstrukcji języka oraz skróconego wędzidełka języka. Podejście autorskie.
II dzień:
,,ARTYKULACJA – Ocena mowy dzieci (3-6 i starsze), młodzieży oraz osób dorosłych. Korekcja oraz sposoby wywołania głosek. Diagnoza i terapia logopedyczna’’
Zapisy
Formularz zgłoszeniowy – znajduje się poniżej
E-mail: szkolenia@logmedporadnie.pl
Logmed Poradnie Specjalistyczne sp. z o.o.
nr telefonu: 607 230 876
nr telefonu: 790 755 554
nr telefonu: 32 307 70 60
2-dniowe warsztaty logopedyczne obejmować będą:
- 1 dzień: Omówienie mięśni strefy orofacjalnej. Omówienie procesu diagnostycznego oraz usprawniania w przebiegu wad dysmorficznych strefy orofacjalnej oraz w przebiegu rekonstrukcji języka – prezentacje filmowe. Omówienie zaburzeń w zakresie napięcia mięśniowego strefy orofacjalnej – różnicowanie obniżonego napięcia oraz wzmożonego napięcia mięśniowego. Masaż logopedyczny strefy orofacjalnej: wzmacniająco-usprawniający i rozluźniająco-usprawniający dotyczący strefy orofacjalnej (język, mięśnie mimiczne twarzy, w tym mięsień okrężny ust, mięśnie stawu skroniowo-żuchwowego, mięśnie przepony dna jamy ustnej), ćwiczenia usprawniające języka i warg, nauka prawidłowego połykania, ćwiczenia stawu skroniowo-żuchwowego oraz ocena i usprawnianie w przebiegu skróconego wędzidełka języka.
- 2 dzień: Ocena rozwoju mowy dziecka od 3 do 6 roku życia i starszych. Korekcja głosek z uwzględnieniem stymulacji mięśniowej. Korekcja głosek w zależności od wieku rozwojowego dziecka od 3 do 6 roku życia i starszych. Korekcja głosek u osób dorosłych. Korekcja głosek przy nieprawidłowościach anatomicznych w obrębie języka, w tym po podcięciu wędzidełka języka oraz przy innych nieprawidłowościach strefy orofacjalnej, w tym wadach dysmorficznych, rekonstrukcjach języka, wadach zgryzu, rozszczepach podniebienia i innych. Na szkoleniu omówimy wszystkie elementy prawidłowo przeprowadzonej diagnozy i terapii logopedycznej dotyczącej artykulacji.
Prosimy o zabranie na warsztaty:
- pudełko rękawiczek jednorazowych w rozmiarze własnym
- drewniane szpatułki
- łyżkę stołową – metal, błyszcząca
- szczoteczki Canpol – maczuga i prosta
- silikonowe – możliwość zakupienia na warsztatach 15 zł
- lusterko, najlepiej do postawienia
- karimata -maseczki do poruszania się po uczelni
- ew. lalka-niemowlę – nauka przystawiania do piersi niemowlęcia – niekoniecznie
- ew. rogal do karmienia lub poduszka samochodowa pod szyję – przydatne przy nauce przystawiania niemowlęcia do piersi oraz poprawia komfort przy masażu w pozycji siedzącej, podparcie szyi – niekoniecznie
- notatnik i długopis – do notowania
- ubiór – wygodny
Na warsztatach zapewniamy stały dostęp do napoi – kawa, herbata, woda mineralna – oraz przekąsek w postaci ciastek, owoców. Będzie możliwość zakupu książek autorstwa Sabiny Szober, skryptu ze szczegółowym opisem stymulacji mięśniowych, plakatów, a także szczoteczek do masażu.
Pod planem szkolenia – wspomnienia z poprzednich edycji 🙂
Plan warsztatów:
Dzień I:
,,TERAPIA MIĘŚNIOWA STREFY OROFACJALNEJ. MASAŻ LOGOPEDYCZNY (język, mięśnie mimiczne twarzy, mięśnie stawu skroniowo-żuchwowego) – niemowlęta, dzieci młodsze, dzieci starsze, młodzież, osoby dorosłe. ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE JĘZYKA, WARG, POŁYKANIE’’ – dzieci (od 3 r.ż.), młodzież, osoby dorosłe. Usprawnianie w przebiegu skróconego wędzidełka języka. Podejście autorskie.
I TEORIA
-
mięśnie strefy orofacjanalnej – krótkie omówienie mięśni obejmowanych masażem oraz usprawnianiem ćwiczeniowym
- Omówienie procesu diagnostycznego oraz usprawniania w przebiegu wad dysmorficznych strefy orofacjalnej oraz w przebiegu rekonstrukcji języka – prezentacje filmowe
-
omówienie dlaczego wykonywanie masażu logopedycznego strefy orofacjalnej jest istotne dla prawidłowego przebiegu terapii logopedycznej oraz neurologopedycznej
-
charakterystyka pacjenta w przypadku obniżonego napięcia mięśniowego strefy orofacjalnej
-
charakterystyka pacjenta w przypadku wzmożonego napięcia mięśniowego strefy orofacjalnej
-
charakterystyka masażu wzmacniającego i rozluźniającego oraz dobranie odpowiedniego do danego pacjenta – niemowlę, małe dziecko, starsze dziecko, młodzież, dorośli.
-
stymulacja odruchów noworodkowych strefy orofacjalnej, wygaszanie przetrwałych odruchów noworodkowych strefy orofacjalnej – w przebiegu masażu – omówienie
-
wędzidełko języka – charakterystyka, typy, konsekwencje skróconego wędzidełka, usprawnianie
II PRAKTYKA
-
wykonanie masażu – w jasny i prosty sposób (krok po kroku) pokażemy jak wykonać masaż z różnicowaniem masażu w przypadku obniżonego napięcia mięśniowego oraz wzmożonego napięcia mięśniowego a także w przypadku zaburzeń anatomicznych strefy orofacjalnej, w tym wad dysmorficznych strefy orofacjalnej oraz w przebiegu stanów po rekonstrukcji języka
-
narzędzia logopedyczne wykorzystywane podczas masażu
-
stymulacja odruchów noworodkowych strefy orofacjalnej, wygaszanie przetrwałych odruchów noworodkowych strefy orofacjalnej – w przebiegu masażu
-
ćwiczenia masażu oraz zaprezentowanych stymulacji – w parach
-
ćwiczenia usprawniające języka i warg, w tym ćwiczenie stymulacji prawidłowego dojrzałego odruchu połykania – indywidualnie
-
ćwiczenia stawu skroniowo-żuchwowego
-
ocena wędzidełka języka, usprawnianie, postępowanie w przypadku skróconego wędzidełka języka, w tym przy występowaniu przeczulicy – ćwiczenia w parach
Dzień II:
,,ARTYKULACJA – Ocena mowy dzieci (3-6 i starsze), młodzieży oraz osób dorosłych. Korekcja i sposoby wywołania głosek. Diagnoza i terapia logopedyczna’’:
I TEORIA
I. Diagnoza logopedyczna:
1.Wywiad okołoporodowy
2.Wywiad wczesnodziecięcy
3.Ocena rozwoju motorycznego mowny dziecka na dzień badania – ocena musi uwzględniać wiek rozwojowy dziecka – omówienie dla dziecka od 3 r.ż., młodzieży oraz osób dorosłych
-
wiek rozwojowy dziecka – słuch fonologiczny a kolejność kształtowania się głosek w mowie dziecka
-
wpływ stanu mięśni strefy orofacjalnej na jakość głosek
-
kora mózgowa a artykulacja
II PRAKTYKA
I. Terapia zaburzeń mowy w pryzmacie korekcji głosek – dla dziecka powyżej 3 r.ż. i starsze, młodzież oraz osoby dorosłe – pryzmat fonologiczno-mięśniowy.
1. Wywoływanie plus korekcja głosek zgodnie z wiekiem rozwojowym, z uwzględnieniem napięć mięśniowych (obniżonych, wzmożonych, prawidłowych), korekcji głosek poprzez ustawienia mięśniowe oraz stymulację fonologiczną z podparciem stymulacją manualną i narzędziową.
3 – 4 r.ż :
-
dwuwargowe [m], [p], [b]
-
przedniojęzykowo-zębowe [t], [d]
-
wargowo-zębowe [f], [v]
-
środkowojęzykowe – ciszące [ś], [ź], [ć], [dź]
-
itowa dynamiczna [j]
-
zmiękczone, inne niż ciszące
-
tylnojęzykowe [k], [g], [h]
-
utowa dynamiczna [ł]
4 – 4,5 r.ż jak wyżej +:
4,5 – 6 r.ż jak wyżej +:
-
przedniojęzykowo-dziąsłowe szumiące [sz], [ż], [cz], [dż]
-
przedniojęzykowo-dziąsłowa [n]
-
przedniojęzykowo-dziąsłowe [r]
-
przedniojęzykowo-dziąsłowe [l]
II. Motoryka poza schematami – dla dziecka powyżej 3 r.ż. i starsze
-
co jeżeli dziecko przeskakuje etapy rozwojowe głosek
-
dziecko późno zgłaszające się do logopedy
-
wady zgryzu i trudności korekcji głosek
-
rozszczepy podniebienia a artykulacja
-
wady dysmorficzne, rekonstrukcje języka a artykulacja
III. Narzędzia logopedyczne
PROWADZĄCA:
Neurologopeda Sabina Szober. Ponad 25 lat pracy na oddziale klinicznym neurologii, oddziałów intensywnej terapii, w tym intensywnej terapii pediatrycznej oraz poradni logopedycznych, neurologopedycznych, kierownik poradni wielospecjalistycznej, w tym logopedycznej i neurologopedycznej. Kieruje zespołem logopedów. Nauczyciel akademicki w zakresie neurologopedii.
WSPOMNIENIA 🙂
Szkolenia logopedyczne, szkolenia neurologopedyczne Logmed Poradnie Specjalistyczne, ośrodek terapeutyczno-szkoleniowy.