LOGOPEDYCZNE WARSZTATY PRAKTYCZNE – II dni
TERAPIA MIĘŚNIOWA / ARTYKULACJA
,,USPRAWNIANIE DZIECKA MŁODSZEGO (2-3), STARSZEGO (4 -6 i starszych), MŁODZIEŻY ORAZ OSÓB DOROSŁYCH W PRYZMACIE SZEROKO ROZUMIANYCH ZABURZEŃ MOTORYCZNYCH MOWY ORAZ PROFILAKTYKI PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU MOWY’’
05.04.2025, sobota, godz. 9.00 – 17.00 / 06.04.2025, niedziela, godz. 9.00 – 16.00
Katowice
Koszt 2-dniowych warsztatów: 950 zł
Warsztaty obejmują 20 godzin dydaktycznych, w czasie których poruszana jest tematyka zaburzeń motorycznych, w tym wad dysmorficznych oraz wad zgryzu, u dzieci młodszych (od 2 r.ż), dzieci starszych młodzieży i dorosłych, w pryzmacie motoryki działania, napięcia mięśniowego artykulatorów i mięśni mimicznych twarzy, a także przetrwałych odruchów noworodkowych oraz w pryzmacie korekcji głosek, z uwzględnieniem stymulacji prawidłowego dźwięku fonologicznego oraz pracy na napięciach mięśniowych artykulatorów oraz mięśni mimicznych twarzy.
Cena obejmuje materiały szkoleniowe oraz poczęstunek w przerwach kawowych.
Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu warsztatów w formie dyplomu.
W PRZEBIEGU WARSZTATÓW UCZESTNICY OTRZYMUJĄ VOUCHERY ZNIŻKOWE NA KOLEJNE WYBRANE PRZEZ UCZESTNIKA SZKOLENIE ORGANIZOWANE PRZEZ LOGMED PORADNIE SPECJALISTYCZNE OŚRODEK TERAPEUTYCZNO-SZKOLENIOWY
Na życzenie uczestnika wystawiamy fakturę – prosimy o informację przy zapisie na szkolenie
Zapisy:
Formularz zgłoszeniowy – znajduje się poniżej
E-mail: szkolenia@logmedporadnie.pl
Logmed Poradnie Specjalistyczne sp. z o.o.
nr telefonu: 607 230 876
nr telefonu: 790 755 554
REGULAMIN
2-dniowe warsztaty logopedyczne obejmować będą:
1 dzień: Omówienie mięśni strefy orofacjalnej. Omówienie procesu diagnostycznego oraz usprawniania w przebiegu wad dysmorficznych strefy orofacjalnej oraz w przebiegu rekonstrukcji języka – prezentacje filmowe. Omówienie zaburzeń w zakresie napięcia mięśniowego strefy orofacjalnej – różnicowanie obniżonego napięcia oraz wzmożonego napięcia mięśniowego. Masaż logopedyczny strefy orofacjalnej: wzmacniająco-usprawniający i rozluźniająco-usprawniający dotyczący strefy orofacjalnej (język, mięśnie mimiczne twarzy, w tym mięsień okrężny ust, mięśnie stawu skroniowo-żuchwowego, mięśnie przepony dna jamy ustnej), ćwiczenia usprawniające języka i warg, nauka prawidłowego połykania, ćwiczenia stawu skroniowo-żuchwowego, postępowanie w przebiegu wad zgryzu, w tym w przebiegu leczenia ortodontycznego
oraz ocena i postępowanie w przebiegu skróconego wędzidełka języka, w tym usprawnianie po zabiegu podcięcia.
2 dzień: Ocena rozwoju mowy dziecka od 3 do 6 roku życia i starszych. Korekcja głosek z uwzględnieniem stymulacji mięśniowej. Korekcja głosek w zależności od wieku rozwojowego dziecka od 3 do 6 roku życia i starszych. Korekcja głosek u osób dorosłych. Korekcja głosek przy nieprawidłowościach anatomicznych w obrębie języka, w tym po podcięciu wędzidełka języka oraz przy innych nieprawidłowościach strefy orofacjalnej, w tym wadach dysmorficznych, rekonstrukcjach języka, wadach zgryzu, rozszczepach podniebienia i innych. Na szkoleniu omówimy wszystkie elementy prawidłowo przeprowadzonej diagnozy i terapii logopedycznej dotyczącej artykulacji.
Na warsztatach zapewniamy stały dostęp do napoi – kawa, herbata, woda mineralna – oraz przekąsek w postaci ciastek, owoców. Będzie możliwość zakupu książek autorstwa Sabiny Szober, skryptu ze szczegółowym opisem stymulacji mięśniowych, plakatów, a także szczoteczek do masażu.
Plan warsztatów:
Dzień I:
,,TERAPIA MIĘŚNIOWA STREFY OROFACJALNEJ. MASAŻ LOGOPEDYCZNY (język, mięśnie mimiczne twarzy, mięśnie stawu skroniowo-żuchwowego) – dzieci młodsze (od 2 r.ż), dzieci starsze, młodzież, osoby dorosłe. ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE JĘZYKA, WARG, POŁYKANIE’’ – dzieci (od 3 r.ż.), młodzież, osoby dorosłe. Postępowanie w przebiegu skróconego wędzidełka języka, w tym usprawnianie po podcięciu.
I TEORIA
- mięśnie strefy orofacjanalnej – krótkie omówienie mięśni obejmowanych masażem oraz usprawnianiem ćwiczeniowym
- omówienie procesu diagnostycznego oraz usprawniania w przebiegu wad dysmorficznych strefy orofacjalnej oraz w przebiegu rekonstrukcji języka – prezentacje filmowe
- omówienie dlaczego wykonywanie masażu logopedycznego strefy orofacjalnej jest istotne dla prawidłowego przebiegu terapii logopedycznej oraz neurologopedycznej
- charakterystyka pacjenta w przypadku obniżonego napięcia mięśniowego strefy orofacjalnej
- charakterystyka pacjenta w przypadku wzmożonego napięcia mięśniowego strefy orofacjalnej
- charakterystyka masażu wzmacniającego i rozluźniającego oraz dobranie odpowiedniego do danego pacjenta – małe dziecko, starsze dziecko, młodzież, dorośli.
- stymulacja odruchów noworodkowych strefy orofacjalnej, wygaszanie przetrwałych odruchów noworodkowych strefy orofacjalnej – w przebiegu masażu – omówienie
- postępowanie w przebiegu wad zgryzu, w tym w przebiegu leczenia ortodontycznego
- wędzidełko języka – charakterystyka, typy, konsekwencje skróconego wędzidełka, usprawnianie po zabiegu podcięcia
II PRAKTYKA
- wykonanie masażu – w jasny i prosty sposób (krok po kroku) pokażemy jak wykonać masaż z różnicowaniem masażu w przypadku obniżonego napięcia mięśniowego oraz wzmożonego napięcia mięśniowego a także w przypadku zaburzeń anatomicznych strefy orofacjalnej, w tym wad dysmorficznych strefy orofacjalnej oraz w przebiegu stanów po rekonstrukcji języka
- narzędzia logopedyczne wykorzystywane podczas masażu
- stymulacja odruchów noworodkowych strefy orofacjalnej, wygaszanie przetrwałych odruchów noworodkowych strefy orofacjalnej – w przebiegu masażu
- ćwiczenia masażu oraz zaprezentowanych stymulacji – w parach
- ćwiczenia usprawniające języka i warg, w tym ćwiczenie stymulacji prawidłowego dojrzałego odruchu połykania – indywidualnie
- ćwiczenia stawu skroniowo-żuchwowego
- postępowanie w przebiegu wad zgryzu, w tym w przebiegu leczenia ortodontycznego
- ocena wędzidełka języka, usprawnianie, postępowanie w przypadku skróconego wędzidełka języka, w tym przy występowaniu przeczulicy – ćwiczenia w parach
Dzień II:
,,ARTYKULACJA – Ocena mowy dzieci (3-6 i starsze), młodzieży oraz osób dorosłych. Korekcja i sposoby wywołania głosek. Diagnoza i terapia logopedyczna’’:
I TEORIA
a)Wywiad okołoporodowy
- przebieg okresu okołoporodowego i jego wpływ na rozwój dziecka powyżej 3 r.ż.
- skutki nieprawidłowego przebiegu okresu okołoporodowego w odniesieniu do rozwoju artykulacji – dla dziecka powyżej 3 r.ż.
b)Wywiad wczesnodziecięcy
- przebieg okresu wczesnodziecięcego
- czego możemy się spodziewać na podstawie wywiadu wczesnodziecięcego w odniesieniu do rozwoju artykulacji – dla dziecka powyżej 3 r.ż.
c)Ocena rozwoju motorycznego mowny dziecka na dzień badania – ocena musi uwzględniać wiek rozwojowy dziecka – omówienie dla dziecka od 3 r.ż., młodzieży oraz osób dorosłych
- wiek rozwojowy dziecka – słuch fonologiczny a kolejność kształtowania się głosek w mowie dziecka
- wpływ stanu mięśni strefy orofacjalnej na jakość głosek
- kora mózgowa a artykulacja
II PRAKTYKA
a) Terapia zaburzeń mowy w pryzmacie korekcji głosek – dla dziecka powyżej 3 r.ż. i starsze, młodzież oraz osoby dorosłe – pryzmat fonologiczno-mięśniowy.
b) Wywoływanie plus korekcja głosek zgodnie z wiekiem rozwojowym, z uwzględnieniem napięć mięśniowych (obniżonych, wzmożonych, prawidłowych), korekcji głosek poprzez ustawienia mięśniowe oraz stymulację fonologiczną z podparciem stymulacją manualną i narzędziową.
-dwuwargowe [m], [p], [b]
-przedniojęzykowo-zębowe [t], [d]
-wargowo-zębowe [f], [v]
-środkowojęzykowe – ciszące [ś], [ź], [ć], [dź]
-itowa dynamiczna [j]
-zmiękczone, inne niż ciszące
-tylnojęzykowe [k], [g], [h]
-utowa dynamiczna [ł]
-przedniojęzykowo-zębowe [s], [z], [c], [dz]
-przedniojęzykowo-dziąsłowe szumiące [sz], [ż], [cz], [dż]
-przedniojęzykowo-dziąsłowa [n]
-przedniojęzykowo-dziąsłowe [r]
-przedniojęzykowo-dziąsłowe [l]
c) Motoryka poza schematami – dla dziecka powyżej 3 r.ż. i starsze
- co jeżeli dziecko przeskakuje etapy rozwojowe głosek
- dziecko późno zgłaszające się do logopedy
d) wady zgryzu i trudności korekcji głosek
e) rozszczepy podniebienia a artykulacja
f) wady dysmorficzne, rekonstrukcje języka a artykulacja
g) Narzędzia logopedyczne
PROWADZĄCA:
Ponad 29 lat pracy na oddziale klinicznym neurologii, oddziałach intensywnej terapii, w tym intensywnej terapii pediatrycznej oraz poradni logopedycznych, neurologopedycznych, kierownik poradni wielospecjalistycznej, w tym logopedycznej i neurologopedycznej. Kieruje zespołem logopedów. Nauczyciel akademicki w zakresie neurologopedii. Autorka pozycji logopedycznych – książki, artykuły.
Szkolenia logopedyczne w logmed Poradnie Specjalistyczne sp. z o.o.
Szkolenia neurologopedyczne w logmed Poradnie Specjalistyczne sp. z o.o.