Szkolenia

LOGOPEDYCZNE WARSZTATY PRAKTYCZNE – II dni

TERAPIA MIĘŚNIOWA / ARTYKULACJA

,,USPRAWNIANIE DZIECKA MŁODSZEGO (2-3), STARSZEGO (4 -6 i starszych), MŁODZIEŻY ORAZ OSÓB DOROSŁYCH W PRYZMACIE SZEROKO ROZUMIANYCH ZABURZEŃ MOTORYCZNYCH MOWY ORAZ PROFILAKTYKI PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU MOWY’’

05.04.2025, sobota, godz. 9.00 – 17.00 / 06.04.2025, niedziela, godz. 9.00 – 16.00

Katowice

Koszt 2-dniowych warsztatów: 950 zł

Warsztaty obejmują 20 godzin dydaktycznych, w czasie których poruszana jest tematyka zaburzeń motorycznych, w tym wad dysmorficznych oraz wad zgryzu, u dzieci młodszych (od 2 r.ż), dzieci starszych młodzieży i dorosłych, w pryzmacie motoryki działania, napięcia mięśniowego artykulatorów i mięśni mimicznych twarzy, a także przetrwałych odruchów noworodkowych oraz w pryzmacie korekcji głosek, z uwzględnieniem stymulacji prawidłowego dźwięku fonologicznego oraz pracy na napięciach mięśniowych artykulatorów oraz mięśni mimicznych twarzy.

Cena obejmuje materiały szkoleniowe oraz poczęstunek w przerwach kawowych.

Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu warsztatów w formie dyplomu.

W PRZEBIEGU WARSZTATÓW UCZESTNICY OTRZYMUJĄ VOUCHERY ZNIŻKOWE NA KOLEJNE WYBRANE PRZEZ UCZESTNIKA SZKOLENIE ORGANIZOWANE PRZEZ LOGMED PORADNIE SPECJALISTYCZNE OŚRODEK TERAPEUTYCZNO-SZKOLENIOWY

Na życzenie uczestnika wystawiamy fakturę – prosimy o informację przy zapisie na szkolenie

Zapisy:

Formularz zgłoszeniowy – znajduje się poniżej

E-mail: szkolenia@logmedporadnie.pl

Logmed Poradnie Specjalistyczne sp. z o.o.

nr telefonu: 607 230 876

nr telefonu: 790 755 554

REGULAMIN

    Zapisz się na szkolenie


    2-dniowe warsztaty logopedyczne obejmować będą:

    1 dzień: Omówienie mięśni strefy orofacjalnej. Omówienie procesu diagnostycznego oraz usprawniania w przebiegu wad dysmorficznych strefy orofacjalnej oraz w przebiegu rekonstrukcji języka – prezentacje filmowe. Omówienie zaburzeń w zakresie napięcia mięśniowego strefy orofacjalnej – różnicowanie obniżonego napięcia oraz wzmożonego napięcia mięśniowego. Masaż logopedyczny strefy orofacjalnej: wzmacniająco-usprawniający i rozluźniająco-usprawniający dotyczący strefy orofacjalnej (język, mięśnie mimiczne twarzy, w tym mięsień okrężny ust, mięśnie stawu skroniowo-żuchwowego, mięśnie przepony dna jamy ustnej), ćwiczenia usprawniające języka i warg, nauka prawidłowego połykania, ćwiczenia stawu skroniowo-żuchwowego, postępowanie w przebiegu wad zgryzu, w tym w przebiegu leczenia ortodontycznego
    oraz ocena i postępowanie w przebiegu skróconego wędzidełka języka, w tym usprawnianie po zabiegu podcięcia.

    2 dzień: Ocena rozwoju mowy dziecka od 3 do 6 roku życia i starszych. Korekcja głosek z uwzględnieniem stymulacji mięśniowej. Korekcja głosek w zależności od wieku rozwojowego dziecka od 3 do 6 roku życia i starszych. Korekcja głosek u osób dorosłych. Korekcja głosek przy nieprawidłowościach anatomicznych w obrębie języka, w tym po podcięciu wędzidełka języka oraz przy innych nieprawidłowościach strefy orofacjalnej, w tym wadach dysmorficznych, rekonstrukcjach języka, wadach zgryzu, rozszczepach podniebienia i innych. Na szkoleniu omówimy wszystkie elementy prawidłowo przeprowadzonej diagnozy i terapii logopedycznej dotyczącej artykulacji.

    Na warsztatach zapewniamy stały dostęp do napoi – kawa, herbata, woda mineralna – oraz przekąsek w postaci ciastek, owoców. Będzie możliwość zakupu książek autorstwa Sabiny Szober, skryptu ze szczegółowym opisem stymulacji mięśniowych, plakatów, a także szczoteczek do masażu.

    Plan warsztatów:

    Dzień I:
    ,,TERAPIA MIĘŚNIOWA STREFY OROFACJALNEJ. MASAŻ LOGOPEDYCZNY (język, mięśnie mimiczne twarzy, mięśnie stawu skroniowo-żuchwowego) – dzieci młodsze (od 2 r.ż), dzieci starsze, młodzież, osoby dorosłe. ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE JĘZYKA, WARG, POŁYKANIE’’ – dzieci (od 3 r.ż.), młodzież, osoby dorosłe. Postępowanie w przebiegu skróconego wędzidełka języka, w tym usprawnianie po podcięciu.

    I TEORIA

    • mięśnie strefy orofacjanalnej – krótkie omówienie mięśni obejmowanych masażem oraz usprawnianiem ćwiczeniowym
    • omówienie procesu diagnostycznego oraz usprawniania w przebiegu wad dysmorficznych strefy orofacjalnej oraz w przebiegu rekonstrukcji języka – prezentacje filmowe
    • omówienie dlaczego wykonywanie masażu logopedycznego strefy orofacjalnej jest istotne dla prawidłowego przebiegu terapii logopedycznej oraz neurologopedycznej
    • charakterystyka pacjenta w przypadku obniżonego napięcia mięśniowego strefy orofacjalnej
    • charakterystyka pacjenta w przypadku wzmożonego napięcia mięśniowego strefy orofacjalnej
    • charakterystyka masażu wzmacniającego i rozluźniającego oraz dobranie odpowiedniego do danego pacjenta – małe dziecko, starsze dziecko, młodzież, dorośli.
    • stymulacja odruchów noworodkowych strefy orofacjalnej, wygaszanie przetrwałych odruchów noworodkowych strefy orofacjalnej – w przebiegu masażu – omówienie
    • postępowanie w przebiegu wad zgryzu, w tym w przebiegu leczenia ortodontycznego
    • wędzidełko języka – charakterystyka, typy, konsekwencje skróconego wędzidełka, usprawnianie po zabiegu podcięcia

    II PRAKTYKA

    • wykonanie masażu – w jasny i prosty sposób (krok po kroku) pokażemy jak wykonać masaż z różnicowaniem masażu w przypadku obniżonego napięcia mięśniowego oraz wzmożonego napięcia mięśniowego a także w przypadku zaburzeń anatomicznych strefy orofacjalnej, w tym wad dysmorficznych strefy orofacjalnej oraz w przebiegu stanów po rekonstrukcji języka
    • narzędzia logopedyczne wykorzystywane podczas masażu
    • stymulacja odruchów noworodkowych strefy orofacjalnej, wygaszanie przetrwałych odruchów noworodkowych strefy orofacjalnej – w przebiegu masażu
    • ćwiczenia masażu oraz zaprezentowanych stymulacji – w parach
    • ćwiczenia usprawniające języka i warg, w tym ćwiczenie stymulacji prawidłowego dojrzałego odruchu połykania – indywidualnie
    • ćwiczenia stawu skroniowo-żuchwowego
    • postępowanie w przebiegu wad zgryzu, w tym w przebiegu leczenia ortodontycznego
    • ocena wędzidełka języka, usprawnianie, postępowanie w przypadku skróconego wędzidełka języka, w tym przy występowaniu przeczulicy – ćwiczenia w parach

    Dzień II:
    ,,ARTYKULACJA – Ocena mowy dzieci (3-6 i starsze), młodzieży oraz osób dorosłych. Korekcja i sposoby wywołania głosek. Diagnoza i terapia logopedyczna’’:

    I TEORIA 

    • Diagnoza logopedyczna:

    a)Wywiad okołoporodowy

    • przebieg okresu okołoporodowego i jego wpływ na rozwój dziecka powyżej 3 r.ż.
    • skutki nieprawidłowego przebiegu okresu okołoporodowego w odniesieniu do rozwoju artykulacji – dla dziecka powyżej 3 r.ż.

    b)Wywiad wczesnodziecięcy

    • przebieg okresu wczesnodziecięcego
    • czego możemy się spodziewać na podstawie wywiadu wczesnodziecięcego w odniesieniu do rozwoju artykulacji – dla dziecka powyżej 3 r.ż.

    c)Ocena rozwoju motorycznego mowny dziecka na dzień badania – ocena musi uwzględniać wiek rozwojowy dziecka – omówienie dla dziecka od 3 r.ż., młodzieży oraz osób dorosłych

    • wiek rozwojowy dziecka – słuch fonologiczny a kolejność kształtowania się głosek w mowie dziecka
    • wpływ stanu mięśni strefy orofacjalnej na jakość głosek
    • kora mózgowa a artykulacja

    II PRAKTYKA

    a) Terapia zaburzeń mowy w pryzmacie korekcji głosek – dla dziecka powyżej 3 r.ż. i starsze, młodzież oraz osoby dorosłe – pryzmat fonologiczno-mięśniowy.

    b) Wywoływanie plus korekcja głosek zgodnie z wiekiem rozwojowym, z uwzględnieniem napięć mięśniowych (obniżonych, wzmożonych, prawidłowych), korekcji głosek poprzez ustawienia mięśniowe oraz stymulację fonologiczną z podparciem stymulacją manualną i narzędziową.

    • 3 – 4 r.ż :

    -dwuwargowe [m], [p], [b]

    -przedniojęzykowo-zębowe [t], [d]

    -wargowo-zębowe [f], [v]

    -środkowojęzykowe – ciszące [ś], [ź], [ć], [dź]

    -itowa dynamiczna [j]

    -zmiękczone, inne niż ciszące

    -tylnojęzykowe [k], [g], [h]

    -utowa dynamiczna [ł]

    •  4 – 4,5 r.ż. – j.w. +:

    -przedniojęzykowo-zębowe [s], [z], [c], [dz]

    • 4,5 – 6 r.ż jak wyżej +:

    -przedniojęzykowo-dziąsłowe szumiące [sz], [ż], [cz], [dż]

    -przedniojęzykowo-dziąsłowa [n]

    -przedniojęzykowo-dziąsłowe [r]

    -przedniojęzykowo-dziąsłowe [l]

    c) Motoryka poza schematami – dla dziecka powyżej 3 r.ż. i starsze

    • co jeżeli dziecko przeskakuje etapy rozwojowe głosek
    • dziecko późno zgłaszające się do logopedy

    d) wady zgryzu i trudności korekcji głosek

    e) rozszczepy podniebienia a artykulacja

    f) wady dysmorficzne, rekonstrukcje języka a artykulacja

    g) Narzędzia logopedyczne

    PROWADZĄCA:

    Ponad 29 lat pracy na oddziale klinicznym neurologii, oddziałach intensywnej terapii, w tym intensywnej terapii pediatrycznej oraz poradni logopedycznych, neurologopedycznych, kierownik poradni wielospecjalistycznej, w tym logopedycznej i neurologopedycznej. Kieruje zespołem logopedów. Nauczyciel akademicki w zakresie neurologopedii. Autorka pozycji logopedycznych – książki, artykuły.

    Szkolenia logopedyczne w logmed Poradnie Specjalistyczne sp. z o.o. 

    Szkolenia neurologopedyczne w logmed Poradnie Specjalistyczne sp. z o.o.