Online

Lekarze specjaliści
Terapeuci

Rehabilitacja, w tym terapia oddechu po przejściu COVID-19
w Logmed Poradnie Specjalistyczne Sp.zo.o. Poręba Wielka (Oświęcim)

STACJONARNIE ORAZ ONLINE

Przeszedłeś COVID-19? Potrzebujesz rehabilitacji, terapii oddechowej? Wsparcia psychologicznego? Zmiany diety? Nie czekaj zgłoś się do nas. Nasi specjaliści udzielą Ci profesjonalnej terapii.

Rejestracja na terapie – 607230876 lub 536532588 

Po przejściu zakażenia COVID-19 można spodziewać się objawów, które w krótszym, bądź dłuższym okresie, mogą utrudniać nam funkcjonowanie. Możemy do takich objawów m.in. zaliczyć osłabienie, tachykardię, arytmię, ale przede wszystkim trudności w prawidłowym torowaniu oddechu, a co za tym idzie dużą męczliwość oddechową oraz szeroki wachlarz problemów emocjonalnych – od lżejszych, typu podświadomy lęk związany z ew. ponownym zachorowaniem własnym, bądź naszej rodziny, któremu często towarzyszą zaburzenia snu, do poważnych problemów psychicznych typu depresja, zespół stresu pourazowego.

Zarówno problemy fizyczne związane z oddychaniem, jak i emocjonalne, mogą pojawić się od razu po przechorowaniu COVID-19 lub w czasowym przesunięciu – 2, 3 i więcej miesięcy.

Możemy wybrać dwie drogi.

I.Obserwować swój organizm i zacząć działać jeżeli, którykolwiek z w/w symptomów po przejściu COVID-19 u nas się pojawi

II.Podjąć działania profilaktyczne od razu po przejściu zakażenia, tak żeby zapobiec wystąpieniu niepożądanych objawów, bądź to wystąpienie złagodzić.

Niezależnie, którą drogę wybierzemy powinna ona zawierać równotorowe działania w zakresie poprawy wydolności oddechowej poprzez:

  • kinezyterapia ze szczególnym uwzględnieniem treningu wytrzymałościowego, ćwiczeń oddechowych, ćwiczeń efektywnego kaszlu, ćwiczeń ogólnousprawniających oraz technik używania inhalatorów
  • poprawa wydolności oddechowej do mowy – stymulacja poprawiająca proces komunikowania się w pryzmacie oddechu również przy dłuższym mówieniu oraz technik używania inhalatorów
  • wsparcie psychologiczne – emocjonalne, w tym trening oddechowy wyciszająco-relaksujący
  • leczenie dietetyczne po przejściu COVID-19

Ważne jest, żeby tak szeroko rozumiana terapia oddechowa przebiegała prawidłowo, pod okiem specjalistów – wykwalifikowanych terapeutów neurologopedy i/lub rehabilitanta, psychologa, dietetyka tak aby całość terapii służyła zdrowiu.

Nasza poradnia „LOGMED” wychodząc naprzeciw pacjentom dotkniętym chorobą COVID 19 zaprasza na terapie oddechowe, prowadzone przez terapeutów neulologopedów, rehabilitantów oraz psychologiczne, które są pomocne przy rekonwalescencji. Terapie prowadzimy zarówno stacjonarnie, jak i online.

PARĘ SŁÓW OD FIZJOTERAPEUTY

Ćwiczenia oddechowe w rehabilitacji

Ćwiczenia oddechowe to jeden z elementów, wspomagających rehabilitację, która często oparta jest – obok zabiegów leczniczych – na poprawie ogólnej kondycji organizmu. Wysiłek fizyczny pozytywnie wpływa bowiem na pracę serca i układu krążenia, pomaga pozbyć się dolegliwości bólowych kręgosłupa i uniknąć złych wzorców ruchowych, przyczyniających się do wzmożenia problemów ze zdrowiem.

Ćwiczenia oddechowe są istotnym elementem w każdej rehabilitacji i niezbędnym w rehabilitacji pacjentów po przejściu zachorowania w przebiegu zakażenia Covid-19, gdzie zaburzenia oddechowe oraz bardzo duży spadek sił organizmu wysuwają się na plan pierwszy.

Ich zadaniem jest:

  • utrzymanie prawidłowego funkcjonowania układu oddechowego,
  • zwiększenie wydolności narządu oddechowego,
  • zapobieganie powikłaniom wynikającym ze zmniejszonej aktywności fizycznej.

Ćwiczenia oddechowe w rehabilitacji pomagają zwiększyć pojemność płuc a tym samym wolniej słabnąć podczas wysiłku fizycznego. Im więcej bowiem tlenu wdychamy, tym więcej mamy energii.

mgr Agnieszka Żyła-Walusiak
fizjoterapeuta         

PARĘ SŁÓW OD NEUROLOGOPEDY

Oddech, który wydaje się tak prostą i odruchową czynnością wcale takim procesem nie jest i przekonujemy się o tym w przebiegu szeroko rozumianych chorób układu oddechowego, w tym COVD-19.

W prawidłowym procesie oddychania niezwykle istotne są aspekty zarówno postawy (stojącej, czy siedzącej), ułożenia swojego ciała w pozycji leżącej (jeżeli ta pozycja nasila dyskomfort oddechowy), poprawienia torów oddechowych, jak i  wystymulowania prawidłowego procesu oddychania, zarówno w pozycji spoczynkowej, ruchu, czy w procesie mówienia.

Trudności oddechowe utrzymujące się po przejściu COVID-19, będą pogarszać:

  • naszą wydolność ogólną fizyczną – m.in. chodzenie, bieganie, wchodzenie po schodach, pracę zawodową, czy też zwykłe wykonywanie czynności domowych typu sprzątanie, gotowanie;

  • naszą wydolność ogólną umysłową – koncentrację uwagi, uczenie się z naszymi dziećmi, czy ich uczenie się oraz koncentrację uwagi jeżeli COVID-19 przechorowały;

  • ogólny stan psychiczny – w pryzmacie emocjonalnym, lękowym;

  • sprawne mówienie poprzez męczliwość mowną w pryzmacie oddechu.

Dlatego niezwykle istotnym jest, aby trening oddechowy w podejściu fizycznym zawierał aspekty dotyczące m.in.

  • sylwetki – stojącej, siedzącej, leżącej

  • techniki oddechu

  • treningu oddechu ciśnieniowego

  • emisji

  • treningu oddechu w pryzmacie ruchu motoryki dużej

  • treningu oddechu w pryzmacie wydolności mownej

  • treningu koncentracji uwagi w przebiegu trudności oddechowych.

mgr Sabina Szober
neurologopeda

PARĘ SŁÓW OD PSYCHOLOGA

W dobie pandemii COVID-19 oddech wydaje się mieć wyjątkowe znaczenie.
Mamy tutaj dwa aspekty. Z jednej strony zaburzenia układu oddechowego spowodowane chorobą, a z drugiej strony oddech, jako czynność pomagająca radzić sobie ze stresem wywołanym aktualną sytuacją życiową.

W obu sytuacjach praktyka Maindfulness – uważnego oddechu, może przynieść ukojenie.

Choroba zawsze wywołuje stres, pojawia się poczucie niepewności, a nawet frustracja i niemoc. W Sytuacji pandemii COVID-19, dla niektórych te stany mogą być dominujące. Trenując uważność uczymy się uspokajać umysł, obserwować wszystko, co się pojawia, po to aby wyłączyć tryb „autopilota” w głowie, by móc przejść z trybu działania na tryb bycia „tu i teraz”. Trening uważności przyczynia się do pozytywnych zmian w strukturach i aktywności naszego mózgu. Jeśli jesteś ozdrowieńcem być może borykasz się z trudnościami oddechowymi, albo zaobserwowałeś u siebie poczucie rozbicia, trudności ze skupieniem uwagi, z wykonywaniem codziennych czynności z powodu rozkojarzenia, to praktyka Mindfulness jest dedykowana dla Ciebie.

Naukowo udowodniono że praktyka Mindfulness pozytywnie wpływa na nasz umysł samopoczucie zdrowie i emocje, pomagając lepiej radzić sobie ze stresem, brakiem koncentracji i trudnymi emocjami.

Mgr Alina Płonka-Borowczyk
psycholog

PARĘ SŁÓW OD DIETETYKA

Leczenie dietetyczne po przechorowaniu Covid-19 powinno być opracowane indywidualnie dla każdego pacjenta, ze względu na różny stan pacjenta po przechorowaniu covidu oraz ze względu na różnice w obrębie wdrożonego leczenia w przebiegu Covid-19.

Do ogólnych zaleceń dietetycznych dla pacjentów po przejściu zachorowania Covid-19 zaliczamy:

  • Urozmaicone posiłki oparte na warzywach i owocach w proporcjach minimum 50 % zawartości talerza, mają efekt przeciwzapalny i wzmacniający odporność ze względu na obecność antyoksydantów i witamin.
  • Pełnoziarniste produkty zbożowe będące źródłem witamin z grupy B, cennego błonnika pokarmowego.
  • Dieta powinna obfitować w ryby, chude mięso, oleje roślinne, nasiona, orzechy, mleko i przetwory mleczne, a także naturalne probiotyki (kiszonki, fermentowane produkty mleczne, fermentowane soki owocowe i warzywne)
  • Posiłki powinny być spożywane minimum 4 do 5 razy dziennie w niewielkich porcjach
  • Płyny pod postacią wody, lekkich herbat, kompotów i rozcieńczonych soków minimum 2 L dziennie.
  • Dla osób po ciężkim przebiegu choroby należy rozpocząć od diety łatwostrawnej wzmocnionej dodatkowo odżywkami. Należy też stopniowo wprowadzać pokarmy o stałej konsystencji szczególnie jeżeli leczenie przebiegało przy udziale sztucznej wentylacji.
  • Jeżeli po przebytej chorobie pojawia się tak zwana „mgła mózgowa” objawiająca się spadkiem koncentracji, chronicznym zmęczeniem, problemem z pamięcią i bólami migrenowymi dobrze jest zadbać w diecie o dostarczenie:

– kwasu foliowego zawartego w roślinach zielonych,

– lecytyny zawartej w jajach, orzechach drożdżach piekarskich

– tryptofanu obecnego w białym mięsie, mleku i jego przetworach w jajach ale także w bananach

– cynku, który jest w pestkach, orzechach i produktach pełnoziarnistych

– Kwasów OMEGA -3 ( tłuste ryby, orzechy, awokado, oleje roślinne)

  • Rezygnacja z przetworzonej żywności ( krakersy, fastfoody, pieczywo cukiernicze, chipsy, produkty smażone w głębokim oleju) ma duże znaczenie nie tylko ze względu na zagrożenie związane z otyłością ( która wymieniana jest jako jedna z głównych przyczyn powikłań covidowych), ale przede wszystkim z powodu tworzących się silnych stanów zapalnych. Tłuszcze trans zawarte w takich potrawach mają niekorzystny wpływ na pracę wątroby, która jest ważnym organem w procesie oczyszczania naszego organizmu z toksyn.

mgr Edyta Harmata
Dietetyk kliniczny

Konsultantem medycznym terapii oddechowej prowadzonej w Logmed Poradnie Specjalistyczne jest lek. med. Marcin Strzała, specjalista rehabilitacji medycznej.

W razie jakichkolwiek pytań, również o terapię oddechową w przebiegu COVID-19, zarówno stacjonarne – na terenie poradni, jak i ONLINE, prosimy o kontakt pod numery telefonów: 607230876 lub 536532588

Oczywiście również odpowiemy na każde pytanie zadane drogą mailową, przez dołączony formularz kontaktowy na stronie głównej zakładki

DLA PACJENTÓW/OPIEKUNÓW


Rejestracja na wizyty online pod nr telefonu: 607 230 876
Wszystkie pytania prosimy kierować pod nr telefonu: 536 532 588

Odpowiemy również na pytania zadane drogą mailową, przez dołączony formularz kontaktowy na stronie głównej zakładki:

DLA PACJENTÓW/OPIEKUNÓW